martes, 7 de septiembre de 2010

El 8 setiembre como ‘Día de la Nación Asturiana’


D’un tiempu p’acá, hai ciertu alderique dientru del movimientu nacionalista asturianu alredor de cuála sedría la meyor fecha pa la cellebración del “Día de la Nación Asturiana”. L’oxetu d’esti artículu nun ye buscar la meyor fecha, o posicionase a favor d’una o d’otra, sinón l’analizar cómo y por qué, el movimientu nacionalista asturianu fexo del 8 setiembre’l “Día de la Nación Asturiana”, un fechu oxetivu, continuáu nel tiempu y que llega a los nuesos díes siendo aceptáu como tal polos partíos nacionalistes.



A la d’entrar nel tema, ye necesario afitar que’l nacionalismu asturianu ye un movimientu surdíu na denomada “Transición”. L’añu 1977 ye clave col pasu oficial de Conceyu Bable a definise como nacionalista nel so "Cartafueyu so’l rexonalismu" a entamos d’añu y l’apaición del primer partíu nacionalista asturianu, el Conceyu Nacionalista Astur (CNA), llegalizáu finalmente en 1979 y disueltu en 1981. Nesta fase inicial del nacionalismu asturianu entra tamién l’Ensame Nacionalista Astur (ENA) que surde en 1982, siendo l’únicu partíu nacionalista hasta finales de 1985 y entamos de 1986, cuando surden el Partíu Asturianista (PAS) y la Xunta Nacionalista Asturiana (XNA). Tamién ye necesario remembrar, enantes d’entrar en materia, que, al traviés de la Llei 5/1984 de 28 de xunu, en 1984 declárase’l 8 setiembre como Día d’Asturies y fiesta de la CCAA. Sicasí, na dómina preautonómica ya s’escoyera como Día d’Asturies y dende 1982 cellébrense actos institucionales del “Día d’Asturies”, dempués de la constitución de la Xunta Xeneral en marzu y la entrada en vigor del la Llei Orgánica 7/1981, d’Estatutu d’Autonomía p’Asturies el 30 de xineru.

En 1980, Conceyu Bable asoleya un comunicáu oficial con motivu del 8 de setiembre nel que podemos atopar una primer visión dende’l nacionalismu d’esta fecha . Pa CB, “el 8 setiembre tien pa los asturianos un sentíu fondu que xustifica abondo que s’escoyere como “Día d’Asturies”: ye’l fechu de cellebrar el llevantamientu de Cuadonga y de faei llueu de Cangues d’Onis la capital de la nación asturiana. CONCEYU BABLE vien, entós, a esta fiesta convencíu de la necesidá que’l pueblu tien d’acorda-se d’ello y de festexar los anicios d’un estáu, l’Estáu Asturianu, el reinu más vieyu d’ente tolos peninsulares” (Fueyes informatives, 17).

En 1982 entama a facese un “Día d’Asturies” institucional y el nacionalismu asturianu va caltener un posicionamientu de vindicación de los derechos nacionales y denuncia del procesu autonómicu. Naquel Día d’Asturies de 1982 van ser deteníos 13 militantes nacionalistes, 11 n’Uviéu por protestes nel actu institucional y dos n’Avilés nes protestes nos festexos institucionales. La denuncia de la falta dafechu de vindicación nel “Día d’Asturies” y la so conversión en simple folixa va ser una constante nestos primeros años. De relevancia foi la protesta entamada en Ribeseya nel “V Día d’Asturies” en 1986 col llema “Nun tamos pa estes fiestes” d’ENA, MC, LCR y CSI onde s’abucheó al presidente Pedro De Silva con una pancarta que lu llamaba “funcionariu de Madrid” . Nel númberu 0 del periódicu DIXEBRA d’ENA (xineru de 1987), el 8 setiembre va tener protagonismu, la portada ye pal artículu “Día de la Patria Asturiana” y nel interior recuéyese la crónica de les protestes de Ribeseya.

En “Día de la Patria Asturiana” alcontramos una segunda visión dende’l nacionalismu d’esta fecha, en parte coincidente cola anterior de CB pero más ellaborada y completa. Nelli deféndese l’ocho setiembre como día “d’especial significación pal Pueblu Asturianu”. l'argumentación podría resumise mui rapidamente en:



- El 8 setiembre representa l’aniciu del Reinu d’Asturies, l’aniciu d’Asturies y de la nación asturiana, non l’aniciu d’España, como caltienen les tesis españolistes.



- La ilésia apropióse de la fecha, lo mesmo que de la significación precristiana de la zona de Cuadonga.



- Los nacionalistes tienen que vindicar la hestoria d’Asturies, da-y la vuelta a la historia oficial y denunciar la falsedá de les tésis españolistes y dotar a la fecha del conteníu nacional qu’interesadamente ficieren esapaecer.





L’artículu puntualiza que’l “fechu de reivindicar el 8 de setiembre comu día d’especial significación pal pueblu asturianu nun significa que los nacionalistes nun tengamos en cuenta otres feches, peremportantes na hestoria d’Asturies”, como’l 25 de mayu o Ochobre’l 34.



El 8 de setiembre va ser importante en 1987 y por primer vez una organización política va cellebrar un “Día d’Asturies” alternativu al oficial. Como vimos veníen dandose protestes nos actos oficiales y venía denunciándose la falta de vindicación pero esti añu l’ENA decide dar un pasu más y entamar un “Día d’Asturies” alternativu al institucional. Asina, ENA cellebra un eventu en confrontación a la cellebración oficial, un “día d’Asturies nacionalista”, nel Pueblu d’Asturies de Xixón, con un llema claru: “Asturies ye Nación”.

El pasu definitivu llega un añu depués, en 1988, cuando ENA y XNA, les dos formaciones d’izquierda nacionalista, entamen un nuevu Día d’Asturies alternativu, pero esta vez yá ye’l primer “Día de la Nación Asturiana” nel que tamién participa la Candidatura Independiente de Mieres-Conceyu Astur. Esta ellebración xunitaria pue considerase l’aniciu formal del procesu de xuntanza que finaría un añu depués cola fusión d’ENA y XNA pa formar un únicu partíu nacionalista d’izquierdes, l’antigua Unidá Nacionalista Asturiana (UNA).

Yá na década de los 90 del sieglu XX, el “Día de la Nación Asturiana” va dir garrando nueves formes, empicipien a organizase movilizaciones, llegando les primeres manifestaciones. Asina dende qu’Andecha Astur convocare la primer manifestación “Pol Autodetermín” na hestoria d’Asturies en 1995, vienen cellebrándose añu tres añu hasta anguañu. Pero esto yá ye otru tema que sal del oxetu d'esti artículu, el surdimientu del 8 setiembre como “Día de la Nación Asturiana” y la visión nacionalista d’esta fecha.

L’alderique sobre si una o otra fecha ye más significativa pa ser “Día de la Nación Asturiana” ye llexítimu dafechu. Esi sí, nelli ye imprescindible tener una visión histórica, non sobre la mayor o menor importancia, significación o relevancia, de los fechos históricos a vindicar nesi día, sinón na propia hestoria del movimientu nacionalista y del significáu que da ésti al 8 setiembre históricamente, que, como vimos, ye consideráu “Día de la Nación Asturiana” dende va más de venti años, dalgo que nun se da con denguna otra fecha, independientemente de que se conmemoren tamién otres.

artículu de Toño Martínez

1 comentario:

  1. Vamos camudar el sentíu del Día de la Nación Asturiana, un día que pa munchos asturianos pasa dafechamente desapercibiu ya que los socesivos gobiernos n’Asturies enxamas tuvieren interés en facer de esa fecha un día pala revindicación y pala llucha pol futuru d´esti pequeñu País nomau Asturies. Tenemos que criticar necesariamente al Gobiernu asturianu nel día de tolos asturianos porque escaez facer lo más importante: Un día pa recordar qu’Asturies ye una nación y que como tal tien unos drechos.

    Hai que facer del Día de la Nación Asturiana un día de llucha y de compromisu, nel que reivindiquemos el nuesu orgullu de ser asturianos y la nuesa voluntá de siguir esistiendo comu nación diferenciada. Esti día nun debe ser tan solu una xornada de folixa ensin conteníu, que sirva como entretenimientu o distraición, pero nun mos sirve pa nada políticamente a los asturianos. Hai que facer d’ésti el día de tolos asturianos, pero sobro tou de los que siguen defendiendo un futuru dignu p’Asturies.

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