miércoles, 4 de julio de 2012

Zapico: “Ye mui difícil acumular fuercies no eleutoral cuando l’asturianismu ta reculando no social”

El 19 de mayu, IAS decidió salir como organización d’UNA al haber discrepancies ente la so militancia sobre’l futuru del partíu y el procesu de confluencia col Bloque. Faustino Zapico (Mieres, 1970) ye’l secretariu xeneral de la formación.

-¿Por qué IAS decidió salir d’UNA y nun entrar nel procesu Compromisu?
En gran midida nun tamos porque nun podíemos tar como IAS. Realmente, Izquierda Asturiana formaba parte de la UNA, una federación de partíos que, nel momentu qu’entra nel procesu de converxencia col Bloque y adopta la forma xurídica de federeación, se convierte nuna federación de federaciones y eso veíamos que nun yera factible. La UNA actuaba como un partíu políticu na práutica y ésa yera una de les razones poles qu’había diferencies dientro d’IAS. Cuando se montó la UNA, hai cuatro años, foi como una federación de partíos na que les organizaciones integrantes tuvieren entidá propia. Na práutica eso nun se cumplió y había un sector d’Izquierda Asturiana que nun tabemos mui conformes. Nun se diera un debate internu que llevara a la conclusión de qu’había que facelo asina.
Al mesmu tiempu, tamién había xente disconforme cola forma na que se llegó a l’alcuerdu col Bloque por Asturies l’añu pasáu. Nós nun nos oponíamos a una coalición col Bloque y con otros sectores pa que fora más amplia que Bloque-UNA, pero tamién entendíamos que tenía que ser sobre unes bases polítiques determinaes. Como depués de les eleiciones en cuenta d’haber una reflexón autocrítica sobre qué ye lo que se fixo mal o qué ye lo que se dexó de facer, diose una fuxida p’alantre –en gran midida por mieu a reconocer el fracasu– que ye resultáu d’una política equivocada dende va tiempu. Nun ye que les equivocaciones d’UNA empezaren cola coalición col Bloque, sinón que llevábamos años equivocándonos, tanto Izquierda Asturiana como la UNA. Y considero que la coalición col Bloque foi otra equivocación más.
Por último, hubo una situación política nueva n’Asturies y creo que nun se reaccionó ante ella. El discursu que teníemos armáu, por exemplu, va dos años, cuando fiximos el penúltimu congresu, yera bastante correutu, pero nun supimos adecuanos al cambiu del ciclu políticu, la entrada de Cascos y depués la salida, la entrada del PP a nivel estatal, la crisis… Vemos que frente a una situación mui nueva nun hai análisis sobre lo qu’hai que facer y lo único que se fai ye tirar p’alantre. Una prueba d’ello foi dir a les eleiciones últimes, nes que tuvimos un resultáu bastante malu –ye verdá qu’había unes condiciones mui revesoses– y al final, la última fuxida p’alantre ye escenificar la converxencia Bloque-UNA disfrazándolu d’un proyeutu mui ampliu que nun ye tanto dende’l momentu que pasaba pola práutica disolución de la IAS y, en too casu, cola ausencia d’un debate internu, porque yo creo qu’un procesu unitariu de verdá nun se monta en dos meses.
-Ye nesi momentu, en mayu, cuando IAS negocia una ruptura pautada cola UNA.
Sí, una ruptura pautada foi la decisión que tomamos el 19 de mayu nuna asamblea de militantes: la Izquierda Asturiana salía de la UNA, dexaba vía llibre a la UNA pa que se tresformara nun partíu que participara nesi procesu na midida qu’ellos queríen y nós recuperábamos plenamente la soberanía política y empezábemos a actuar en solitariu col compromisu de nun facelo públicu hasta depués del congresu de Compromisu.
-Nesi Alcuentru Nacional tamién dieron vía llibre a los militantes que quixeran participar en Compromisu.
Lo que decidimos nesa asamblea foi qu’IAS como tal salía de la UNA y del procesu Compromisu, y que los compañeros d’IAS que sí queríen participar quedaben na UNA. Depués, a lo llargo del mes que pasó, la xente d’IAS que quedábemos dibemos dándonos de baxa na UNA y la xente d’IAS que quería siguir na UNA diba dándose de baxa n’Izquierda Asturiana.
-¿Hubo muncha xente qu’abandonó IAS pa entrar nel procesu Compromisu?
Básicamente la xente que queda n’UNA ye la del conceyu de Xixón, yá que’l restu práuticamente siguimos toos. Trátase d’una separación amistosa. Nun hai enfrentamientos personales, sinón diferencies polítiques.
-¿Cuál va ser el papel agora d’Izquierda Asturiana?
No que tamos agora ye en recuperar xente que quedó pel camín, sobre manera xente que nun veía ya’l procesu d’UNA de va cuatro años y qu’agora ta volviendo; tamién xente nuevo que nunca tuviera. Al mesmu tiempu tamos nun procesu de debate, porque lo que queremos ye centranos na actividá política con toles consecuencies. El papel fundamental que creemos que tenemos que facer agora ye un discursu sobre lo que ta pasando n’Asturies; sobre la crisis. Recuérdame muncho, hai venti años, cuando empezamos a montar IAS. El problema que veíamos yera que la izquierda asturiana taba totalmente ausente de les movilizaciones qu’había, que fueron movilizaciones mui gordes: unos porque taben con un proyeutu eleutoral, el PAS; y otros porque taben a otra cosa que tenía poco que ver colo que taba pasando n’Asturies. Y por desgracia, creo que venti años depués ta pasando dalgo mui paecío. Polo tanto, lo que queremos ye una organización pa la movilización social, formar militantes nos movimientos…; volver a los movimientos sociales, el sindical, el llingüísticu… En tolo que se mueva perhí tien qu’haber militantes d’Izquierda Asturiana o de la izquierda asturiana en xenérico, dando un discursu y aportando una visión asturiana dende la izquierda.
-¿Y mirando a les eleiciones?
Non priorizamos agora mesmo construyir un proyeutu eleutoral. Llegará o non, pero nun tamos mirando pal 2015. Ési foi ún de los grandes errores que siempre se cometieron; siempre se pensaba en clave de les eleiciones autonómiques siguientes que supuestamente diben ser les definitives o nes que diba a sonar la flauta. Creo que ye mui difícil acumular fuercies no eleutoral cuando no social l’asturianismu ta reculando; dalgo evidente. Y nesi contestu, pensar que porque armes un proyeutu unitariu mui guapu va sonar la flauta, creemos que ye dalgo inocente. Ye poner el carru per delante los gües.
Lo que tamos faciendo ye tar na manifestación pola minería y el futuru de les cuenques, na manifestación pola educación… Tar onde tenemos xente pa tar; non desembarcar. Si vamos a la ‘mani’ pola eduación ye que tenemos xente n’educación y, nel casu de les cuenques, lo mesmo: ye porque tenemos xente nes cuenques.
-¿Hai espaciu nel espectru políticu asturianu pa una opción política nacionalista/asturianista?
Yo pienso qu’hai espaciu pa una izquierda que piense en clave asturiana. Un discursu nacionalista tien que reformulase muncho. Yá decíamos venti años atrás que n’Asturies había un mimetismu brutal qu’anguaño siguimos reproduciendo en munches ocasiones, y nun nos damos cuenta de per ónde va la sociedá asturiana. Nun hai más que ver toes estes banderes que vemos –por mor de la Eurocopa–. Ye’l resultáu d’una sociedá qu’en munches ocasiones pue ver con simpatía munches de les reivindicaciones de la izquierda asturianista, pero que toes xuntes venles como dalgo raro.
Creo qu’hai que reformular l’asturianismu. El proyeutu asturianista que s’empezó a formular nel 74 necesita una refundación y posiblemente cambiar unes cuantes coses. En qué midida o non, eso ye lo que tenemos que discutir. L’asturianismu políticu ye agora más débil que nunca teniendo más xente cercano que nunca.
-¿Cómo ve al Gobiernu actual del país?
Veólu débil porque nun ye resultáu d’una mayoría amplia; la investidura salió gracies al votu de dos organizaciones mui contraditories ente elles, como Izquierda Unida y UPyD. Si PSOE y Izquierda Unida llegan a sumar los 23, sí que sería un Gobiernu bastante fuerte porque Izquierda Unida taría nél tragando con tolo que tuviera que tragar, pero nun se da esa situación y pue intentar agora escenificar esa posición d’oposición d’izquierdes. Amás, el PSOE va tener qu’apoyase nel PP p’aplicar los recortes, polo que Foro va quedar como la fuercia qu’hexemonice la oposición, al menos la que nun ye d’izquierdes. Si Cascos aguanta, yo creo que va desembarcar equí como el ‘Mesías’.
-¿Cuála ye la so opinión sobre’l rexonalismu de Foro?

Foro bebe de la doctrina asturianista del 1918, con mui pocos cambios. Coinciden hasta na consideración diglósica del asturianu como una cosa más que ta ehí, decorativa. Ye un rexonalismu tamién mui nacionalista español, pero qu’al mesmu tiempu intenta articular un discursu autóctonu… En too casu, creo que ye una fuercia que quita presencia al PSOE y al PP, y eso ye bono. A Foro nun se-y pue pidir más que lo que ye: un sector del PP que marchó y articuló un discursu mui duru contra’l comederu montáu pol PSOE y el PP, lo que-y sirvió pa ganar munchos votos y derrotar el bipartidismu n’Asturies. De fechu, dos elementos fundamentales de l’axenda del asturianismu, como la llingua y l’autogobiernu, Foro nin los toca.
Fonte: Asturies.com