viernes, 8 de julio de 2011

Les cuenques, crónica d’una muerte programada.



La quiebra global del sistema socioeconómicu que caltién los Estaos modernos que conocemos lleva dellos años siendo motivu de noticia y actualidá, anque los medios informativos, al serviciu de la banca y los grandes mercaos falen de “recesión”, “desaceleración” o “crisis”, pero esti últimu términu suel emplegase cola boca pequeña. Crisis ye un conceptu más catastrofista qu’otra cosa, pero nunca nun ye catastróficu, que ye l’axetivu col que meyor podemos definir la situación. Ta pernidio si, el sistema neolliberal frañó, anque’l camín qu’escoyeron los que manexen el tenderete ye’l de “reformar o refundar el capitalismu” pero non enterralo. Toos/es sabemos qu’estes situaciones son cícliques y que con esti modelu tornaremos otra vuelta a tar asina o pior ( tovía nun tocamos fondu).

Lo ciertu ye que pesie a la crisis social y económica que se palpa na cai, y nel mundu, en les cuenques nun acabamos de ver munches diverxencies cola situación que vivimos tradicionalmente. Dirán dalgunos/es, ¿qué querrá dicir esti allumáu con eso? Pues una cuestión simple: en les cuenques nun tenemos denguna crisis puntual, vivimos en crisis, en crisis permanente. Podría dicir incluso qu’esa situación de crisis permanente afeuta a tol país de nueso, a toa Asturies, pero voi cientrame en les cuenques, que ye onde yo faigo vida.

La razón pa dicir que les comarques mineres lleven décades en crisis permanente ye fácil de ver. La meyor preba ye simplemente facer memoria ente toles xeneraciones que vivieron los caberos 30 años. Toles persones coincidirán nunos mesmos recuerdos del panorama social, económicu y políticu: muncha conflictividá, muertos nel trabayu, munchos despios masivos, precariedá, altes tases de paru y los mesmos gobernando. L’ambiente nel que medramos toos/es ye’l mesmu, solo cambien dalgunos detalles. Esos recuerdos faen que caltenga qu’esta zona d’Asturies arrecostina un problema estructural, mui fondu, como un cancanu qu’aportó al güesu d’una persona y traxó consigo yá la tráxica metástasis.

Poro, pueo dicir que deberíen ser honestos y falar a los/es ciudadanos/es de les cuenques cola verdá, dicinos qu’estos conceyos tienen enriba una crisis estructural, un status quo, que se necesita superar pero naide da’l pasu polo arreyáu que ta nel Nalón y el Caudal. Paez que forma parte de la nuesa idiosincrasia. ¿Qué facer? Entamar a esconsonar y facer frenti a les imposiciones que sufrimos en les cuenques dende neños/es. La ciudadanía nun tien qu’aferrase a milagros o pensar que somos desafortunaos por casualidá. Más bien hai que decatase que’l modelu industrial, políticu y sindical que predomina en les dos cuenques más importantes d’esti país nun val y nun da pa más. Los/es trabayadores d’Alas Aluminium fueron les últimes víctimes del mesmu y probatiblemente yá se dieron cuenta d’ello. El problema ye que se tea que llegar a eses situaciones pa danos cuenta.

Tenemos qu’entamar a ser más críticos y dar pasu al cambiu. Pero eso nun va llegar si nun somos toos/es más participativos/es y conquistamos los nuesos drechos colleutivos con llucha, como ficieron los nuesos antepasaos, nun queda otra. ¿Qu’hai enfrenti de nós pa complicanos la vida y torganos el futuru? Pues sindicatos vendios a la patronal que manexen fondos públicos a deu, políticos que solo obedecen imposiciones de la Unión Europea y Madrid y empresarios ensín dengún apegu polos drechos de los/es trabayadores, nin tampocu, por estos valles tan guapos enllenos de fósiles industriales. Pero perenriba de tola cadarma del poder y de tolos sos axentes qu’acabo citar ta’l meyor arma d’ellos: la comodidá. El día que apaguemos la televisión, miremos poles nueses vides y non pola de famosillos/es y llevantemos del sofa tendremos muncho fechu. Solo con superar esta situación d’adormecimientu y comodidá programada daremos el mayor pasín pa ser dueños del nuesu futuru. A los qu’hipotequen el nuesu futuru a cambiu de intereses personales egoistes quedara-yos pocu nel altar de la hestoria de les cuenques. Yá tuvieron muncho’l traseru sentáu. Tovía tamos a tiempu.

Xose A. González – estudiante y militante de Darréu.

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